حضرت محمد(ص) قبل از بعثت پیرو چه دینى بود؟
.: سوال:
حضرت محمد صلى الله علیه و آله قبل از بعثت پیرو چه دینى بود؟
.: پاسخ:
دلیلى وجود ندارد که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله حتماً مى بایست مانند دیگران پیش از بعثت، از آیین مسیح پیروى کند زیرا برحسب برخى از شواهد، آن حضرت پیش از رسالت نیز از سوى خدا تأیید شده بود. یعنى به گونه اى هرچند به صورت الهام و یا در خواب حقایق غیبى به او وحى مى شد و روح القدس همراه وى بوده است و براساس، وظایف خاصى که خداوند از وى مى خواست، عمل مى کرد. اما در چهل سالگى به رسالت مبعوث شد. یعنى فرشته وحى و پیک الهى بر وى فرود آمد و تکلیف تبلیغ و دعوت اجتماعى به سوى آیین جدید الهى را بر دوش او نهاد.
حضرت على علیهالسلام در خطبه قاصعه فرمود: و لقد قرن الله به من لدن ان کان فطیما اعظم ملک من ملائکته یسلک به طریق المکارم و محاسن اخلاق العالم لیله و نهاره.... خداوند از آن زمان که حضرت محمد از شیر گرفته شد، بزرگترین فرشته از فرشتگان خود را همنشین او ساخت و این فرشته، شب و روز آن حضرت را به مکارم و اخلاق خوب جهانى هدایت مىکردرحمهما الله.1
بچه اى که از دوران کودکى تحت تربیت بزرگترین فرشته قرار بگیرد به بالاترین مقامات الهى نایل مىگردد و کسى که به آن مقامات رسید، حقایق غیبى براى او مانند محسوسات این جهان، محسوس و مکشوف مىشود.
علامه مجلسى مىگوید از آن زمانى که حضرت محمد به رشد عقلى رسید، پیامبر بود و از جانب خدا توسط فرشته اى به نام روح القدس مورد تأیید بود. آن حضرت در همان زمان و قبل از بعثت، صداى فرشته را مى شنید و خداوند با آن حضرت سخن مى گفت و پس از آن که به چهل سالگى رسید، مبعوث گردید و پس از آن، فرشته را مى دید و قرآن بر او نازل شد.2
میرزاى قمى در کتاب قوانین مى گوید: قول حق این است که پیامبر اسلام پیش از بعثت بر اساس دین خودش عبادت مى کرد. چون آن حضرت از همه پیامبران برتر است و اگر پیامبر اسلام تا چهل سالگى پیامبر نباشد، در این صورت، حضرت عیسى و حضرت یحیى از آن حضرت برتر خواهند بود. چون حضرت عیسى و حضرت یحیى در کودکى پیامبر بودند.3 ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه مىگوید حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند با همه پیامبران خود فرشتگانى را همراه ساخت. مأموریت این فرشته ها، محافظت از اعمال آنها و تبلیغ رسالت مى باشد. خداوند از آن زمان که حضرت محمد از شیر گرفته شد، فرشته بزرگى وى را همراهى مى کرد. این فرشته، آن حضرت را به سوى خیر و اخلاق خوب هدایت مى کرد و از بدى ها و اخلاق بد باز مى داشت و همین فرشته بود که پیش از آن که آن حضرت به درجه رسالت برسد، او را با السلام علیک یا رسول الله صدا مى کرد و پیامبر هنوز جوان بود که با این جمله صدا زده مى شد.4
براى اطلاعات بیشتر به بحارالانوار، ج قوانین الاصول و الصحیح من سیرةالنبى مراجعه کنید.
حضرت على علیهالسلام در خطبه قاصعه فرمود: و لقد قرن الله به من لدن ان کان فطیما اعظم ملک من ملائکته یسلک به طریق المکارم و محاسن اخلاق العالم لیله و نهاره.... خداوند از آن زمان که حضرت محمد از شیر گرفته شد، بزرگترین فرشته از فرشتگان خود را همنشین او ساخت و این فرشته، شب و روز آن حضرت را به مکارم و اخلاق خوب جهانى هدایت مىکردرحمهما الله.1
بچه اى که از دوران کودکى تحت تربیت بزرگترین فرشته قرار بگیرد به بالاترین مقامات الهى نایل مىگردد و کسى که به آن مقامات رسید، حقایق غیبى براى او مانند محسوسات این جهان، محسوس و مکشوف مىشود.
علامه مجلسى مىگوید از آن زمانى که حضرت محمد به رشد عقلى رسید، پیامبر بود و از جانب خدا توسط فرشته اى به نام روح القدس مورد تأیید بود. آن حضرت در همان زمان و قبل از بعثت، صداى فرشته را مى شنید و خداوند با آن حضرت سخن مى گفت و پس از آن که به چهل سالگى رسید، مبعوث گردید و پس از آن، فرشته را مى دید و قرآن بر او نازل شد.2
میرزاى قمى در کتاب قوانین مى گوید: قول حق این است که پیامبر اسلام پیش از بعثت بر اساس دین خودش عبادت مى کرد. چون آن حضرت از همه پیامبران برتر است و اگر پیامبر اسلام تا چهل سالگى پیامبر نباشد، در این صورت، حضرت عیسى و حضرت یحیى از آن حضرت برتر خواهند بود. چون حضرت عیسى و حضرت یحیى در کودکى پیامبر بودند.3 ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه مىگوید حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند با همه پیامبران خود فرشتگانى را همراه ساخت. مأموریت این فرشته ها، محافظت از اعمال آنها و تبلیغ رسالت مى باشد. خداوند از آن زمان که حضرت محمد از شیر گرفته شد، فرشته بزرگى وى را همراهى مى کرد. این فرشته، آن حضرت را به سوى خیر و اخلاق خوب هدایت مى کرد و از بدى ها و اخلاق بد باز مى داشت و همین فرشته بود که پیش از آن که آن حضرت به درجه رسالت برسد، او را با السلام علیک یا رسول الله صدا مى کرد و پیامبر هنوز جوان بود که با این جمله صدا زده مى شد.4
براى اطلاعات بیشتر به بحارالانوار، ج قوانین الاصول و الصحیح من سیرةالنبى مراجعه کنید.
------------------------------------------------
پى نوشت:
1. نهجالبلاغه، ترجمه فیض الاسلام، ص 811.
2. بحارالانوار، ج 18، ص 271.
3. قوانین الاصول، چاپ سنگى، ج اول، ص 255.