سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه اطلاع رسانی امام حسین ع

ولادت «حضرت امام محمد باقر(ع)» پنجمین ستاره آسمان امامت درمدینه

3 صفر 57 - «حضرت امام محمد باقر(ع)» پنجمین ستاره آسمان امامت درمدینه منوره قدم به عرصه حیات نهادند. مادرامام محمد باقر(ع) فاطمه دخت گرامی امام حسن مجتبی (ع) بود، ازاین رو آن حضرت هاشمی و علوی محسوب می شوند. دوران زندگی امام محمد باقر(ع) بسیارپرآشوب و نابسامان بود. زیرا ازیک طرف شهادت امام حسین (ع) تأثیربسیارعمیقی درمحیط جامعه اسلامی گذاشته بود و ازطرف دیگرجنایتهای اجتماعی و مفاسد اخلاقی خلفای آل مروان و آل زیاد مردم را به تنگ آورده بود. امام محمد باقر(ع) درچنین محیط نابسامانی با درایت خاص خویش اصول فقه را بنیان گذاشتند و مکانی علمی- مذهبی بنا کردند که دانشمندان بسیاری دراین مرکزپرورش یافتند. عمق دانش و اِشراف امام محمد باقر(ع) برعلوم مختلف موجب شد که ایشان را« باقِرُ العلوم» یعنی شکافنده دانشها بخوانند. امام پنجم دردوران امامتشان با مخالفتهای امویان مواجه بودند اما با وجود فشارها و تنگناهای بسیار، امام باقر(ع) ازطریق تعلیم و تربیت طالبان علم، جنبش علمی دامنه داری را آغازکردند که مقدمات تأسیس دانشگاه اسلامی را دردوران خفقان اموی پی ریزی کرد. این امربا پرورش دانشمندان علوم اسلامی درزمان فرزند بزرگوارامام محمد باقر«ع» یعنی امام جعفرصادق «ع» شکل گرفت و به ثمررسید.

 

 شهادت زید بن على (ع) در کوفه

3 صفر 120 - زیـد فـرزنـد امـام سـجـاد(ع ) یکى از چهره هاى معروف و درخشان خاندان ولایت و امامت است که در عصر امویان به مبارزه برخاست و با قیام بر ضد خلافت هشام بن عبدالملک حکومت امویان را به لرزه انداخت .
زیـد بـا بـرادر بزرگوارش امام محمد باقر(ع ) در این باره مشورت کرد امام وى را از زودهنگام بـودن قـیـام و بـى نـتـیـجـه بـودن آن ، بـا خـبـر کـرد. به همین جهت ، زید به احترام نظر امام و برادرش امام محمد باقر در حیات آن حضرت اقدام به قیام و مبارزه نکرد.
زیـد در روز اول صـفـر سـال 120 بـا شـعار ((یا منصور امت امت )) که شعار پیامبر در جنگ بدر بـود، قـیـام خـود را آغـاز کرد. تعداد یاران او از 220 تا 550 تن تجاوز نمى کرد آنان که با سـپاهیان یوسف بن عمر و سپاهیانى که از شام آمده بودند به جنگ و گریز پرداختند. درگیرى مـیـان طـرفـیـن ، دو روز ادامـه یافت . تعداد زیادى از سپاهیان شامى به دست یاران زید کشته و زخمى شدند.
بـا ایـن کـه یـاران زیـد نـسـبـت بـه شـامیان و سپاهیان یوسف بن عمر بسیار اندک بودند در عین حال دو روز مبارزه را با سرافرازى به پیش بروند. اما در گرماگرم نبرد تیرى به پیشانى زیـد بـن على (ع ) اصابت کرد و او را از کار انداخت . یارانش با فرارسیدن شب پراکنده شده و تـعـداد انـدکـى از آنان بدن نیمه جان وى را در خانه یکى از شیعیان مخفى کرده و براى درمانش پـزشـکـى آوردنـد. پزشک پس از تلاش زیاد، چاره اى جز بیرون آوردن پیکان از پیشانى زید ندید اما همین که تیر را بیرون آورد روح شریفش از بدن مفارقت کرد و به لقاءالله پیوست .
یاران و فرزندان او بدنش را در جویى دفن نمودند و بر روى آن آب جارى ساختند
از زید بن على در هنگام شهادت 42 سال گذشته بود.
یـوسـف بـراى پـیدا کردن جسد جایزه مهمى تعیین کرد و با راهنمایى یکى از شاهدین مدفن او را پـیـدا کـرد و پس از نبش قبر سرش را براى هشام بن عبدالملک به شام فرستاد و بدنش را به دار آویخت .

 

ولادت «حجة الحق ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا»

3 صفر 370 -  « حجة الحق ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا » ملقّب به« شَرَفُ المُلک» و« شیخ الرئیس» ازنوابغ و دانشمندان نامدارجهان و ازحکیمان بزرگ ایران و اسلام درقریه خورمثن خراسان بدنیا آمد. این نابغه دوران کودکی قرآن و برخی ازدانشها چون منطق، هندسه و نجوم راآموخت. سپس به تحصیل علوم طبیعی، مابعدالطّبیعه و طب پرداخت. ابن سینا دردوران جوانی به سبب تحصیل علوم معالجه نوح بن منصورسامانی ازکتابخانه و ارزشمند او بهره مند شد و با مطالعه کتابهای فراوان بردانش خویش افزود. ازجمله کسانی بود که ازنظرهوش و استعداد درحدکمال انسانی و درکارتحقیق بسیاردقیق و نکته سنج بود. ابوعلی سینا درمشرق فیلسوفی توانا بشمارمی رود و درمغرب به طبیبی حاذق شهرت دارد. فلسفه ابن سینا مشّایی و متأثّر ازفلسفه نو افلاطونی اسلامی است. ابن سینا نخستین کسی است که کتابهای جامع و منظم فلسفی درباب اسلام نوشت. ازمیان آثارارزشمند دانشمند نابغه ابوعلی سینا «نجات، انتشارات، قانون، شِفا و دانشنامه علایی» را می توان نام برد